Puutarhastakin piti ottaa muutama otos, koira kun ei tällä kelillä ole oikein otollinen kuvattava -pelkkää iso kieltä :)

Kuuma on kaikilla, mutta säätiedotuksen mukaan huomenna olisi "vain" 25 astetta. Voi hurja, kun taas tulee sellainen +15 päivä, niin sehän tuntuu tämän jälkeen jo pakkaselta :)

Puutarhassa on tällä hetkellä aika vähän mitään "uutta". Kesäkukkiakin ostin tänä vuonna minimaalisen määrän. Ja hyvä niin, eihän tällä helteellä olisi muuta kerinnytkään kuin kastelemaan kukkia -siis jos niitä kasteltavia olisi. Isoissa kukkapenkeissä kukat saavat olla "oman onnensa nojassa" en siis pahemmin kastele, muutaman kerran kesässä (niinkuin nyt kun on superhelteet) päästelen puutarhaletkulla vettä penkkeihin, mutta muuten ne kyllä pärjäävät omillaankin.

Ruukkujen kukat on tällä hetkellä vähän tylsiä, nuo tähtisilmät kun ovat "kesätauolla". Nuppuja on tosi paljon, eli kohta taas loistaa keskustatkin ihanan puna-violettina. Ruukut saivat myös kissan ja koiran koristeekseen, alkavat vaan vähän hukkua lobelia mereen :)

1279036635_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1279036667_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Penkeissä on ihanasti tullut pintaan niin liljat kuin gladioluksetkin. Liljoista olin tosi epävarma, ne kun oli Lidl:stä (laatukauppa sipuleiden ostoon :D) ostettaessa sen näköisiä, että mahtaako mitään tulla... Hienosti on kuitenkin joka ikinen sipuli tehnyt kukkavarren, nyt vaan ollaan odottavalla kannalla, että minkä värisiä kukkia saadaan

1279036742_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Malva kukkii myös kauniisti parissakin kohtaa, mihin edellisvuonna siemeniä istuttelin (kukkii vasta toisena vuotenaan) Tämä on niin kauniin herkkä ja ihana kukka, että pitää varmaan sitä istutella vielä lisääkin, nyt kun tietää, että pärjää meitin kukkapenkeissä

1279036781_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tämä on mun mielestä aina ollut rikkaruoho, niimpä se on rikkaruohon kohtelun saanut, ja olen sen katkonut penkistä pois. Noh, tänä vuonna ajattelin, että kasva nyt sitten -kun lehdet olivat kuitenkin niin vakuuttavan isot. Tälläinen hieno kukkavarsi tähänkin tuli, en sitten tiedä onko rikkaruoho -mutta kaunis on kukkiessaan joka tapauksessa

1279036807_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sitten toinen ihmeellisyys. Minulla on aina jossain kallion kolossa ollut mehitähteä. Enkä kuuna päivänä ole nähnyt sen kukkivan! Nyt on mulla penkissä 2 (!) erilaista kukkaa, ja selvästikin siis mehitähtikin voi suomen oloissa kukkia! Lisäksi molemmat kukat on vielä erivärisiä, toinen hennon keltainen, toinen vaaleanpunainen. Olen siis melko ällistynyt. Penkkiin olen silloin tällöin lisännyt tuoretta multaa pintaan, mutta mitään muuta erikoista en siis ole tehnyt.

1279036836_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Vielä viimeiseksi kuva amppeleista, Verbena on kyllä tosi kaunis amppelikasvi, pitää laittaa muistiin ensi vuotta ajatellen. Olen ihmetellyt, miten tuo jaksaa noin paljon kukkia, koska tuo kohta meillä on niin paahteinen kuin vain olla ja voi. Joka toinen päivä olen tuon kyllä uppokastellut, mutta kyllä se silti on päässyt vähän kuivahtamaan. Ohjeissa nimittäin sanottiin, että pitää olla tasainen kastelu, mutta kyllä tämä yksilö on ainakin kestänyt vähän "rouheammankin" kasteluotteen

1279036854_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Päätin sitten tosiaan olla hankkimatta lisää näitä ihan "kesän" kukkia. Tai en vaan muistanut / ehtinyt / jaksanut lähteä niitä metsästämään :) Keskityn sitten taas syksyn ruukkukrysanteemeihin ja kaaleihin, jahka  niiden aika on. Nämä nyt kuitenkin kukkii niin hienosti näinkin.

Saa nähdä joko ensi kesänä saan sen "himoitsemani" uuden kukkapenkin... Nähtäväksi jää, onko aikaa silloinkaan, mutta siihen asti on pakko pärjätä näillä. Annoin jo vanhasta penkistä lähtötuomion vuorenkilvelle. Se nimittäin levittäytyy ruton lailla, vaikka siitä on otettu aimo osa pois jo aikaisemmin. Nyt se on jo melkein saman verran levittäytynyt toisaalle, ja mä haluan mun perennapenkkiin tilaa -en vaan millään osaa itse mieltää tuota mun mielestä "rikkakasvia" kukkamaahan kuuluvaksi... Niimpä se saa muuttaa jonnekin pihan perille leviämään kaikessa rauhassa -pois mun silmistäni :) Onneksi on pihaa mihin siirtää, ei tarvitse roskiin heitellä menemään :)